ЧЕТВЪРТОКЛАСНИЦИТЕ С ОЦЕНКА МНОГО ДОБЪР НА НАЦИОНАЛНОТО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ

Начало » Последни публикации

09.06.2023

На снимката: Ученици в класната стая

Средна оценка „много добър“ е резултатът, който са постигнали четвъртокласниците на националното външно оценяване. На него се явиха над 52 500 деца. По български език и литература учениците са изкарали средно 70,5 точки от 100, резултат съизмерим с този от миналата година. Повишение със 7 т. в сравнение с 2022 г. има в средния резултат по математика, който е 64,4 т. от 100. По скалата за превръщане на точките в оценки, при което среден (3) се поставя на 30% от максималния брой точки, резултатът и по двата предмета е „много добър“.

Анализът показва, че учениците имат по-добри познания по български език и литература  отколкото по математика.

Преобладават учениците, получили много добра и отлична оценка, като по математика това са 57,14 %, а по български език и литература – близо 72 %.

С близо 300 повече от 2022 г. са изпитните работи, оценени с максимален брой точки – 1707. 9906 ученици са с отлични оценки и по двата предмета, което е с 33% повече в сравнение с миналата година. 64 ученици са с максимален брой точки – 100, едновременно и на двата изпита, а с 0 точки – 31 ученици. С по две слаби оценки са около 5% от четвъртокласниците.

Задачите с избираем отговор по български език и литература проверяват предимно езикови знания с приложен характер. Резултатите показват, че учениците успешно разпознават представки и синоними, като цяло разбират смисъла на прочетеното и значението на думите в контекст. На диктовката успеваемостта е 75%, а на творческата задача – 63 %. Творческата задача показва, че учениците могат да създават собствен текст с помощта на картини и повечето от тях правилно обвързват действията на героите с изобразеното. Учениците са неуверени да предадат емоционалното състояние на героите и се затрудняват да поставят заглавие.

Задачите с кратък свободен отговор  дават информация дали ученикът се ориентира в съдържанието на текста.  62% отговарят на въпрос, който изисква разбиране на причинно- следствени връзки, но 41 % не могат да посочат доказателство за отговор с примери от текста.

Въпросите с избираем отговор на изпита по математика показват много висока успеваемост при извършване на изучените аритметични действия, както и уверено разпознаване на геометрични фигури. Най-големи затруднения четвъртокласниците са срещнали в 3. въпрос, при който трябва да намерят липсваща цифра в израз, свързан със събиране на четирицифрени числа

При задачите със свободен отговор учениците най-успешно са се справили с рационалното пресмятане на числов израз, а най-ниски са постиженията им на задачите за намиране на лице и обиколка на правоъгълник и за работа с мерни единици.

В групата с най-високи резултати са София-град, Смолян и Варна. Сред регионите с най-ниски резултати за поредна година са Кърджали, Сливен и Видин.

В срок до 15 юни включително учениците могат да видят изпитната си работа в оценителски център, определен от началниците на регионални управления.

Резултатите от изпитите можете да видите ТУК 

 

Национална електронна библиотека на учителите
Национален портал за ориентиране на учениците
Електронна платформа за учене на възрастни
Изпълнителна агенция „Програма за образование“
Портал за наука
Национална информационна кампания „Живот без насилие за всички деца“
Психолози от системата на предучилищното и училищното образование ще оказват психологическа подкрепа на ученици, учители и родители, които срещат различни трудности, породени от кризата с разпространението на Covid-19.
Не си сам - Национална телефонна линия на Държавната агенция за закрила на детето: ДАЗД
Български портал за отворена наука (БПОН)
EQAVET: VIREO 2 PILOT“ по програма Еразъм+
Вътрешен канал за подаване на сигнали по Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения