СЪЗДАТЕЛЯТ НА PISA-ИЗСЛЕДВАНЕТО: БЪЛГАРИЯ Е ПОСТИГНАЛА МНОГО, ОИСР ЩЕ ПОДКРЕПИ РЕФОРМАТА В ОБРАЗОВАНИЕТО

Начало » Последни публикации

12.02.2024

За първи път д-р Андреас Шлайхер е на посещение в България, а визитата е по инициатива на министър Галин Цоков

 

Правите важна реформа в образованието, насочена към развитие на компетентности, и имате подкрепата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Това заяви д-р Андреас Шлайхер, директор на дирекцията за “Образование и умения” в ОИСР по време на срещата си с проф. Галин Цоков и неговия екип в МОН. За първи път създателят на глобалното изследване PISA е на посещение в България по покана на българския министър на образованието и науката, за да се срещне, както с представителите на държавните институции, така и с директори, учители и ученици.

„За нас като екип Вашата подкрепа е много важна, защото започнахме една по-широка промяна в образователната система, която цели децата не толкова да възпроизвеждат знания, а да се учат как да ги приложат в живота“, каза проф. Цоков. Министърът запозна представителя на ОИСР с историята и спецификите на българската образователна система.  „Уповаваме се на традициите и ги надграждаме съобразно най-добрите практики в глобалния образователен свят, от който сме част. За целта инвестираме в стандарт за качество, подобряване на ефективността на надграждащата квалификация, осъвременен модел за подбор на училищни директори, реформа на учебната програма и оценяването“, обясни проф. Цоков.

Това, което сте постигнали в образованието, е добра основа за промяна, насочена не само към предаване на знания в училище, а и на умения, каза д-р Шлайхер. Като положителен пример той посочи внедрените иновации в много български училища. Според д-р Шлайхер важно е добрите практики в тях да бъдат приложени и в други. „Започвате важен преход и е от голямо значение училищата да се чувстват включени, да се ангажират хората на първа линия и те да получат необходимия инструментариум,“  посочи Андреас Шлайхер. 

Промяната във формата на оценяване е много важна крачка и Ви поздравяваме, че я предприемате, каза той по повод подготвяните промени във формата на националното външно оценяване в  България.

Той подчерта още, че училищата могат да бъдат успешни, когато включват и родителите, а компетентностно ориентираното образование е доказало ефективността си да се случи това.  Представителят на ОИСР посочи и добри примери на държави по света, които са успели да осъществят реформата. В разговора с д-р Шлайхер участие взеха също заместник-министрите Наталия Митева, Мариета Георгиева и Емилия Лазарова, както и началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска.

След срещата си с екипа на МОН Андреас Шлайхер представи изводи от изследването PISA и обсъди важни образователни теми с представители на регионални управления на образованието, синдикални и работодателски организации и педагогически факултети. Чрез резултатите трябва да се видят типовете задачи, в които децата са добри и къде има нужда от промяна, препоръча той.

Един от изводите е, че те учат много материал, но не винаги могат да достигнат компетентности. „Ученето трябва да е интересно и увличащо младите хора. Нашите общества се променят. Учителят днес трябва много да обяснява на родителите защо използва даден метод“, каза още той.  В срещата участваха председателят на Синдиката на българските учители д-р Янка Такева, Диян Стаматов, председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета, Асен Александров, председател на Сдружението на директорите в средното образование, д-р Ваня Кастрева, началник на РУО-София, представители на университети, депутати от Комисията по образование и наука в НС и др.

 

Национална електронна библиотека на учителите
Национален портал за ориентиране на учениците
Електронна платформа за учене на възрастни
Изпълнителна агенция „Програма за образование“
Портал за наука
Национална информационна кампания „Живот без насилие за всички деца“
Психолози от системата на предучилищното и училищното образование ще оказват психологическа подкрепа на ученици, учители и родители, които срещат различни трудности, породени от кризата с разпространението на Covid-19.
Не си сам - Национална телефонна линия на Държавната агенция за закрила на детето: ДАЗД
Български портал за отворена наука (БПОН)
EQAVET: VIREO 2 PILOT“ по програма Еразъм+
Вътрешен канал за подаване на сигнали по Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения